Aardappel pannekoekjes

Kinderen, daar is nu toch eens echt kop noch staart aan te krijgen, toch?
Ik verklaar mezelf nader:
 
Vandaag wou ik voor een beetje variatie in de zaak te brengen aardappelpannekoekjes maken bij onze VGA dag (vlees-groenten-aardappelen).
Ik maakte de puree, voegde een eitje, wat bloem, kaas en een lenteuitje toe.
Onze oudste zoon speelde hulpkok en mocht vervolgens alles onder elkaar mengen, waarop hij uitvoerig van de puree begon te proeven.
'Oh mama, zo lekker, mmmm'...Letterlijk handen vol gingen in de mond, zo erg dat ik hem zelfs even moest tegenhouden en tot geduld moest aanmanen.
Ik zag het al helemaal zitten voor het avondeten. Dat bordje ging netjes leeg zijn,dacht ik natuurlijk...zo naief als ik ben.
 
Toen de gebakken aardappel pannekoekjes uiteindelijk op meneer zijn bordje verschenen was het niet meer lekker. De worteltjes en het visje ging er prima in, maar het aardappelpannekoekje bleef onaangeroerd...Nu ja...papa vond ze wel lekker...You cannot win them all...
 
Voor 10 pannekoekjes
 
400gr bloemige aardappelen
20gr boter
30ml melk
1 lenteui, in dunne ringen gesneden
1 ei
40gr geraspte kaas
60gr bloem
peper
zout
nootmuskaat
 
boter om te bakken
 
Schil de aardappelen, snij in stukjes en kook gaar.
Giet de aardappelen af en stamp fijn samen met de boter en de melk tot een gladde puree.
Laat nu afkoelen.
Als de puree is afgekoeld voeg je het ei, de kaas en het lenteuitje toe.
Kruid het geheel goed af met peper, zout en muskaatnoot.
Voeg dan de bloem toe en roer goed om.
Verhit de boter in een koekenpan.
 
Ik heb makkelijkshalve een spuitzak genomen om het beslag in nette hoopjes in de pan te krijgen maar je kan altijd gewoon met lepeltjes werken.
Maak kleine pannekoekjes van het beslag in de pan en bak goudbruin aan beiden kanten.
Serveer meteen!
 
 
 

Reacties