Wortelcupcake met cream cheese botercrème

Bakken werkt vaak voor mij therapeutisch. Het idee dat ik van bloem, eieren en vocht 'iets' maak in de oven is zeer bevredigend. Ik ben dan ook bijna altijd trots op het eindresultaat.
Ook deze wortelcupcakes vielen in de smaak.
Ik had nog nooit worteltaart gegeten dus ik vroeg me echt af hoe fel de wortel zou doorsmaken.
In deze cupcakes dus absoluut niet, ze maakten het cakeje gewoon lekker zoet.
Misschien voeg ik volgende keer wat meer wortel toe om te kijken of de wortel zo meer doorsmaakt maar wees gerust, dit dozijn cupcakes zal binnen de kortste keren verdwenen zijn in ons huis!
 
Voor 12 stuks
 
Voor de cupcakes
250gr bloem
1 theelepel bakpoeder
125gr suiker
50gr bruine bastaardsuiker
snufje zout
kaneel naar smaak
gemberpoeder naar smaak
130gr geraspte wortel
2 eieren
120ml plantaardige olie
100ml melk
 
Voor de cream cheese botercrème
125gr boter
60gr bloemsuiker
125gr roomkaas
 
Verwarm de oven op 180graden en bekleed een muffintray met cupcake papiertjes.
Meng de bloem, bakpoeder, suikers, zout, kaneel en gemberpoeder door elkaar.
Meng in een andere kom de eieren, wortel, olie en melk.
Giet de natte ingredienten bij de droge ingredienten en meng kort.
Verdeel het beslag over de muffintray en bak 20 minuten in de voorverwarmde oven.
Laat afkoelen op een rooster en ontvorm als de cupcakes zijn afgekoeld.
 
Zorg dat alle ingredienten voor de botercrème op kamertemperatuur zijn.
Klop voor de botercrème de boter met de bloemsuiker voor ongeveer 10 minuten.
Voeg dan lepel voor lepel de roomkaas toe.
Doe de botercrème in een spuitzak en verdeel over de afgekoelde cupcakes.
Werk af met worteltjes van suikerfondant.
 
 
PS. Je kan in de cupcakes ook wat gehakte walnoten of rozijnen toevoegen voor een extra crunch!

Reacties

Een reactie posten