Vlechtbrood

Iedereen heeft zo wel van die oude, vuile notitieblaadjes met recepten op die overgedragen worden van familielid op familielid. Recepten die je eigenlijk nooit meer maakt omdat je niet meer kan lezen wat erop staat, maar eigenlijk zijn dat net de recepten die niet verloren mogen gaan.
 
Dit recept is er zo eentje. Het is een recept voor een zoet vlechtbrood, gekregen van mijn tante. Het ligt al eeuwen in de keukenlade van mama.  De helft van het papiertje is niet meer te lezen omdat ik vroeger eens een deel van mijn deeg erop heb laten lopen terwijl ik aan het kneden was.
 
Toch heb ik het gisteren uit de lade gevist en nog een poging gewaagd. En oh, wat is het lekker. Zeker s'ochtends, een goede dikke snede met wat boter en confituur. Ik heb een kleine aanpassing aan het brood gedaan door er een beetje parelsuiker toe te voegen maar dat is geheel optioneel. Haal je beste vlecht-kunsten maar boven!
 
 

 
 
Voor 1 klein brood
 
250gr bloem
1 eetlepel suiker
1 theelepel zout
40gr boter
7gr droge gist of 15gr verse gist
120ml melk

30ml bruiswater
1 eigeel
 
optioneel: 50g parelsuiker
 
Smelt de boter, voeg de suiker en het zout hieraan toe.
Meng de gist in de melk.
Voeg de boter, de melk en het bruiswater toe aan de bloem en kneed minstens 10 minuten. (Ik gebruik hier liefst een Kitchen Aid voor)
Als je een zacht deeg hebt bekomen, kan je nog optioneel de parelsuiker eronder kneden.
Bol het deeg op en laat een uur tot anderhalf uur rijzen onder een handdoek.
 
Sla het deeg plat en verdeel in 3 stukken. Maak hiervan 3 lange worsten.
Leg de 3 worsten langs elkaar en duw ze vanboven te samen. Vlecht nu de 3 strengen in elkaar en eindig vanonder met de 3 uiteinden weer bij elkaar te duwen.
Leg de vlecht op een bakplaat met bakpapier en dek af onder een handdoek.
Laat weer 30 tot 45 minuten rijzen.
Verwarm je oven voor op 200 graden
Bestrijk het brood met het eigeel en bak af in de oven voor ongeveer 30-40 minuten.
Als het brood goudbruin is en hol klinkt als je er aan de onderkant op klopt, laat je het afkoelen op een rooster.
Smakelijk!
 
 

 

Reacties