Penne chorizo carbonara van Jamie Oliver

Ik heb echt een zwak hart voor kookboeken. Vroeger kocht ik tonnen boeken om in te bladeren en recepten aan te duiden die ik toch nooit meer ging maken. Ondertussen haal ik mijn dosis kookboeken in de bibliotheek. Net iets voordeliger voor de portemonnee.
 
Deze week ligt Jamie Oliver's 15 minutes Meals op mijn salontafeltje. Ik moet zeggen, echt een toppertje hoor! Vol zalig snelle maaltijden!
 
Het eerste recept wat ik uitprobeerde was de Pasta chorizo Carbonara. Jamie gebruikt yoghurt in plaats van room voor de saus en dat is echt super meegevallen. Ik had schrik dat het geheel te zuur zou smaken maar de yoghurt zorgde voor een romige textuur zonder door te smaken! Deze komt zeker nog eens op onze planning komende weken!
 
Voor 2 personen
 
300gr penne
100gr chorizo
1 lenteui
1 rode chilipeper of halve theelepel chilivlokken
3 teentjes knoflook
50gr parmezaanse kaas
1 ei
2 eetlepels yoghurt
sap van halve citroen
peper
zout
handvol peterselie
olie
 
Kook de pasta gaar in lichtgezouten water en hou wat van het kookvocht apart voor later in de saus.
Snij de chorizo en de lenteui in dunne plakken.
Verwarm de olie in een grote koekenpan en bak de chorizo en lenteui. Versnipper de peterselie en de teentjes knoflook en voeg deze toe aan de chorizo als ook de chili.
Bak lichtjes aan.
Meng in een apart kom de yoghurt, het ei, het sap van de citroen en de parmezaanse kaas.
Haal de chorizo van het vuur, voeg de pasta toe en dan de saus.
Meng goed onder elkaar en kruid voldoende met peper en zout.
Voeg indien nodig nog wat kookvocht van de pasta toe om de saus wat losser te maken.
Serveer met veel parmezaanse kaas en een groene salade.
Smakelijk!
 
 

Reacties